zaterdag 9 maart 2013

Zo’n zaterdagavond momentje

 

In het weekend hebben wij toch wel regelmatig even iets anders bij de koffie als niks… Goh, niks bij de koffie. nee, echt niks bij de koffie want wij drinken al koffie als onze warme maaltijd nog niet eens in zijn geheel bij de maag beland is en dan is er nog geen behoefte aan “iets” erbij.

Op vrijdag en zaterdagavond gaat alles hier in een ander tempo, alleen al omdat er de volgende morgen niemand vroeg hoeft op te staan. Hierdoor komt het koffiemoment dus ook een stuk later. Dus soms een koekje soms wat chips en soms iets wat zelfgemaakt is.

Nu kwam ik een tijdje terug tijdens het boodschappen doen maïsmeel tegen. Natuurlijk ken ik het wel. Annika heeft er aardig wat broodjes van weggegeten in de tijd dat ze geen gluten mocht eten. Maar dat het gewoon bij de supermarkt lag dat was voor mij nieuw. Zonder er over na te denken wat ik ermee zou gaan doen heb ik het gewoon in mijn wagentje gemikt.

En dan kom je thuis en ga je bedenken wat je er nu mee kan…. Lange leve het web want als je even zoekt kom je een heleboel tegen…

Uiteindelijk zaten wij dus aan een cake. Supersnel en erg lekker! Zeker met een lik roomboter en of aardbeienjam! Officieel heet het een maïsbrood maar wij vonden het allemaal meer een heerlijk warme cake!

snel maisbrood (1)

En als groot voordeel het is echt in ongeveer 5 minuten klaar.

Basisrecept:

  • 60 gr bloem
  • 60g polenta (maïsmeel)
  • 2 el basterdsuiker
  • 2 tl bakpoeder
  • 1/4 tl zout
  • 1 ei
  • 120ml melk
  • 2 el plantaardige olie

Door elkaar kloppen en in een magnetron vaste schaal doen. Wel wat bakfolie o.i.d eronder doen ik kreeg hem haast niet uit de schaal geschept.

En dan ongeveer 3 minuten op de hoogste stand in de magnetron. Net zoals bij cake als je er een sateprikker in steekt en hij komt er droog uit is hij gaar.

Ik heb zelf de dubbele hoeveelheden gebruikt en we hadden ongeveer 12 DIKKE plakken.

Voor wie wil proberen, eet smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Ik ga eens kijken of ze dat ook hier in de supermarkt verkopen. Maisbrood vinden ze allemaal lekker, dus zal dit ook wel in de smaak gaan vallen. Weet je toevallig ook op hoeveel graden en hoe lang je het in de oven kunt bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja maar dan word het recept iets anders:

    1 kopje bloem (100 g)
    1 kopje polenta (maïsgriesmeel) (150 g)
    1 el bakpoeder
    2 eieren
    1 kopje melk (2 dl)
    flinke scheut olijf/zonnebloemolie (1/4 kopje)
    1 volle tl zout
    klontje boter (om in te vetten)


    Oven voorverwarmen op 200°C
    Meng bloem, polenta, bakpoeder en zout door elkaar.
    Giet de eieren, melk en olijfolie erbij.
    Klop alles kort door elkaar.
    Vet een cakeblik in met wat boter en bepoeder licht met wat bloem.
    Giet het mengsel erin en zet in de oven.
    Na 35-40 minuten is het brood goudbruin en gaar.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.