dinsdag 27 november 2012

druk…..geen idee!

 

Eigenlijk roep ik elke keer dat het helemaal niet zo druk is bij ons.

Het valt reuze mee om een gezin van acht personen draaiende te houden. Kon ik mezelf er vijf jaar terug geen voorstelling van maken en had ik verwacht dat je mij wel kon afvoeren met zes kinderen en een man om mee heen. Zo kan ik me er nu ook niet altijd een voorstelling van maken, want het in huis hebben van zes kinderen met allemaal hun eigen bezigheden en dingetjes neemt wel zoveel tijd in beslag dat er geen tijd over is om er eens rustig over na te denken.

Maar okay, ik blijf erbij druk is het niet. Anders ja dat zeker wel! Maar voor de geïnteresseerden:

Op dit moment begint mijn dag zo rond 5 uur ‘s morgens omdat mijn allerliefste peuters nog steeds niet door hebben dat het nu al een dikke maand wintertijd is. Tot ongeveer 6 uur kan ik ze vermaken met van alles maar dan word er toch echt een ontbijt verwacht. Meestal is ook D’mitri dan wel beneden. Rond half 7 komt Chantal aangeschoven om zo snel mogelijk een ontbijt naar binnen te werken en dan weer naar boven te verdwijnen. Als het ontbijt dan klaar is komt Annika nog een keertje aangewaaid die toch ook nog wat wil eten. Ongeveer rond 7 uur begint D’mitri met aankleden en probeer ik drie peuters kleren aan te trekken. ( Gelukkig hoeft er elke dag maar 1 weg dus als de andere 2 niet willen is dat prima).

Na het aantrekken van alle kleding moeten er ook nog wat tassen gevuld worden, de map van die peuter die vandaag naar school gaat moet worden bijgewerkt en met een beetje mazzel is het dan nog geen kwart voor 8 zodat ik mijzelf ook nog aan kan kleden om rond 8 uur Annika en D’mitri naar school te brengen.

Weer richting huis en dan eerst maar eens kijken of de autostoel op de goede plek staat en de voordeur alvast van het slot doen. Rond half 9 word dan de gelukkige peuter door de taxi gehaald en door ons begeleid richting de auto en ijverig uitgezwaaid.

Hierna volgen de gewone standaard dingen, stofzuigen/dweilen, wc’s poetsen, wasbakken tandpastavrij maken, onwillige peuters toch kleding aan proberen te trekken, eventueel wat brood bakken, fruit eten en wat drinken om er daarna achter te komen dat de was nog niet is opgehangen en de wasmachine dus ook niet is aangezet voor de “dagwas”. Dus eerst proberen om peutervrij richting zolder te komen om heel snel de wasmachine te legen en te vullen. Met een beetje mazzel hebben ze pas bij het ophangen van de was door dat er iemand boven is waar ze achteraan kunnen. Na het ophangen van de was moeten eerst alle wasknijpers weer verzameld worden die door twee hulpvaardige peuters zijn rondgestrooid op de bovenverdieping.

Was klaar en na een kleine discussie ( gelukkig maar 2 peuters) allemaal naar beneden om dan te zien dat de afwas van het ontbijt nog een feestje heeft op het aanrecht. Inmiddels is het echter ook bijna 12 uur en komt de taxi alweer terug zodat we gezamenlijk aan het middageten kunnen beginnen. Voordat dit echter mogelijk is moet dus de thuiskomende peuter nog een tas uitpakken (“ik doen”) alles wat er in zit opruimen en een jas en schoenen uittrekken en opruimen. Tel alleen hiervoor maar een half uurtje uit. Dus rond half 1 kunnen we eindelijk aan tafel. Inmiddels weet ik dat ik toch het verkeerde beleg uit kies dus mogen onze peuters het zelf uitkiezen maar zelfs daarin gaat het vaak mis, als Ziva hagelslag heeft gekozen en Kim jam en dan als laatste Robert pindakaas kan je er bijna van op aan dat Ziva inmiddels ook pindakaas wil. Mocht ik dat dan per ongeluk op haar brood doen dan weet ik ook bijna zeker dat als ze het voor haar neus heeft het niet meer wil…

Gelukkig heb ik wel heel hulpvaardige peuters die na de maaltijd ijverig helpen met alles naar de keuken brengen en in de keukenkastjes stoppen. Het verschil tussen koelkastdingen en kastdingen ontgaat ze alleen nog geheel waardoor een kleine inspectie achteraf toch echt nodig is. Na het eten en de afwas en het vegen van de vloer en stoelen een poging om de volgende was op te hangen en de wasknijpers allemaal weer in de emmer te krijgen. Inmiddels is het echt tijd om schoenen en jassen aan te trekken waarna het de bedoeling is om om kwart over twee de deur uit te lopen zodat we op tijd op school zijn voor Annika en D’mitri.

Ja en dan tussen half drie en half acht, thee drinken en koekje/snoepje eten, eventueel wegbrengen van iemand, koken, weer ophalen van iemand, koken, eten, woonkamer opruimen, afwas, woonkamer vegen, driepeuters een pyjama aantrekken en in bed leggen afgesloten met het zingen van 6 liedjes en het “welterusten” lied. Hierna D’mitri in de pyjama tanden poetsen en naar bed, afgesloten met minimaal een kwartier voorlezen.

Hierna kan alle droge was van de waslijn gevist worden en mee naar beneden om opgevouwen te worden. Met een beetje mazzel net op tijd om het begin van het journaal nog te zien. Na het journaal nog even een wc poetsen (incl. vloer!) om weer door te gaan met de was opvouwen.  Ondertussen is ook Annika helemaal klaar om naar bed te gaan.

Zo rond half 10 moet Chantal ook naar boven en dan is het MIJN tijd. Als er geen rekeningen betaald moeten worden of andere dingen geregeld moeten is die tijd helemaal privé…..  Alleen ik en Marcel en dat is dan ook de tijd waar iedereen af moet blijven.

Maar of dit nou druk is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.